Ibland undrar man...

varför man valde ryssland.. Ni undrar säkert. Nu ska ni få min förklaring. Den riktiga, den sanna. Även lite annat. Släpp taget, för nu dyker vi

Första gången jag faktiskt kom i kontakt med ryssland var när jag såg den enormt hemska och enormt bästa filmen Lilja 4ever. Lilja 4ever handlar om traficing. Jag byggde upp en slags dröm om att jobba emot traficking. (Ursäkta min stavning, men jag är enormt dålig på svenska för tillfället) Det är början. Sedan dess har jag alltid läst det jag kunnat komma över om ryssland, på internet. Läste även ryska under ett år på Katarinaskolan. Jag lärde mig inte mycket alls. Men intresset fanns fortfarande kvar. Eftersom vi har haft utbytesstudenter sedan jag var kanske 10-11 år gammal så har jag alltid vetat om att det finns möjligheter att åka som utbytesstudent. Dock letade jag ganska länge i hemlighet innan jag hittade AFS. Men jag pratade med mina föräldrar, det bestämdes. Det betalades, papper fylldes i, var på världens bästa läger. Sen åkte jag.
En annan anledning var att jag verkligen var intresserad av ryssar. Kulturen, och alla sterotyper jag hade av ryssland. Dricker dom verkligen vodka till frukost? Dricker dom endast vodka? osv. Jag ville ta reda på allt. Jag ville veta allt. Dagen när jag var på arlanda och var påväg, på riktigt så var jag lyckligast någonsin. Jag skulle äntligen se detta land som alla pratar om, men egentligen inte vet någonting alls om. Ett land som är så enormt stort så att det är obeskrivligt... Jag fick världens jobbigaste start, men nu är allt bra. Jag har lärt mig mycket. Nu kan jag faktiskt rätt mycket. Men än har jag inte sett hela isberget.

Många tycker nog att jag är sjuk i huvet som åker till ryssland istället för USA eller något land i Latin Amerika. Men jag ville även ha en utmaning. Jag fick en utmaning som heter duga. För mig får man åka vart man vill, men jag känner att USA börjar bli lite väl... ja, i princip alla åker till USA. I ryssland åker man endast till USA eller Australien om man inte kan engelska. För att lära sig språket. Jag tycker att det är mer okej om man faktiskt lär sig språket, för man växer mer, har mer motgångar. Det blir svårare, man lär sig mer. Men visst kan man åka till ett land där man redan kan språket. Men för mig var del aldrig på tal om att åka till USA, för mig har jag inget att hämta där.

Ryssland är ett land fullt med utmaningar. Man begränsas. Jag bryter mot lagen om jag är ute efter klockan tio på kvällen. Detta gör att jag är extremt begränsad, jag måste ALLTID tänka på tiden när jag är hos en kompis. Det finns inga ursäkter! Jag måste tänka på tiden. Alltid. Jag har märkt att afs funkar sådär i Ryssland, våran regions kvinna blev gravid, så hon vart ersatt av en annan.. Som ingen gillar.. Hon är bara galen. Men, hon början universitetet snart, yes. Så om någon annan svenskt bestämmer sig för att åka. Det är fritt fram.
Ryssland är ett land fullt met utmaningar, varje dag möter man nya påfrestningar. Men samtidigt är det ett underbart land. Människorna är fina, dom hjälper en direkt om du har problem så hjälper dom dig direkt, ger dig tips.. Men det är smärtsamt ibland, eftersom dom väljer att vara ärliga. Brutalt ärliga. Men det är det man behöver oftast. Jag har lärt mig att det är bättre att vara ärlig istället för att bara sitta och klappa någon på huvet och sedan ge personen ifråga en kaka. Nej, ärlighet lönar sig.

Ryssland är ett land, som är något speciellt. Ryssland tillhör varken asien eller Europa. Om ni är intresserade av att åka hit. Gör det, det är värt det. Ryssland är något underbart och speciellt!


Nu ska jag faktiskt dricka lite vatten och gå tillbaka till skolan. Anledningen till varför jag är hemma är därför klassrummen var låsta.. Fast bara till dom lektionerna jag skulle ha! Festligt. Toan väntar. Ha det kalas

Kommentarer
Postat av: Tina

Fina fina Axel! Du skriver så jag nästan gråter! Sitter här i min stuga i Ramundberget omgiven av 45 utbytesstudenter och önskar mig att alla vore så fantastiska som du. Du ÄR AFS! Du har verkligen förstått vad det handlar om, och jag är så glad för din skull. Ser sååå mycket fram emot att ha dig i volontärgänget! Massor med kramar!

2011-02-04 @ 09:34:04
URL: http://viktbloggerskan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0